24 sinsenboere - dette var skjebnen som møtte dem


«Reist i 1949 til minne om sinsenboere falne under krigen 1940-1946», står det skrevet på minnetavla på bautaen på Sinsenjordet. Hvert år på 17. mai arrangerer Sinsen Hagebys Vel en enkel markering her. 24 navn er listet opp med det til felles at de hadde en lokal tilknytning og døde under krigen. Flere av navnene er ofre for de norske jødedeportasjonene, mennesker som endte sine liv i eller på vei til nazistenes utryddelsesleire. Blant disse er Sinsen-barna Fanny og Charles, som bodde i Olaf Schous vei og sammen med sin mor Lea ble sendt med lasteskipet «Donau» fra Amerikalinjens kai 26. november 1942. I alt 529 norske jøder ble deportert med «Donau» denne dagen. De fleste av dem kom aldri tilbake. Andre navn på minnetavla, som Gunnar Svein Anklev, kom med i illegalt arbeid og ble henrettet her i Oslo.

I 2015 samlet VG navnene på de norske ofrene for 2. verdenskrig i en stor database (blant annet basert på bokverket Våre falne) og gjorde den tilgjengelig for publikum. Her kan du søke opp flere av navnene på minnetavla og lese en kort biografi. Databasen finner du her: Dette er de 11.902 norske ofrene for 2. verdenskrig.

Ved hjelp av VGs database og opplysninger fra andre kilder, som Jødisk museum i Oslo, presenterer vi her en foreløpig oversikt over navnene på minnetavla. Oversikten viser også hvor personene døde, så langt vi har oversikt. Lista er ikke komplett og kan inneholde feil. Det vil bli rettet og oversikten vil bli oppdatert etter hvert som vi får sikre opplysninger. Noen av navnene er skrevet ulikt på minnetavla og i databasen. Vil du bidra til oversikten, så kontakt meg på epost post@maanaforlag.no.

TL


NavnFødtDødHvor
Anklev, Gunnar Svein19171945Akershus festning, Oslo
Benco, Omar Adolp19051943Sachsenhausen, Tyskland
Carlsen, Leif Johan19171944Sør-Kinahavet
Dworsky, Arvid19231943Auschwitz, Polen
Dworsky, Asbjørn19201943Auschwitz, Polen
Dworsky, Rosa18911942Auschwitz, Polen
Dworsky, Tilly19191942Auschwitz, Polen
Eid, Rolf Halfdan19021943Filipstad, Oslo
Fjerdingstad, Einar19071943Sachsenhausen, Tyskland
Ganz, Charles19321942Auschwitz, Polen
Ganz, Fanny19351942Auschwitz, Polen
Ganz, Lea19031942Auschwitz, Polen
Hansen, Henry1901
Hansen, Henry19061944Oslo
Jørgensen, Oliver1899
Kermann, Robert19181943Auschwitz, Polen
Kolstad, Erling Kåre1913
Ramberg, Kjell Storm19221945Akershus festning, Oslo
Ryberg, Svein Fredrik19171945New York, USA
Salith, Eva18791942Auschwitz, Polen
Salith, Mary19071942Auschwitz, Polen
Stavdahl, Harald19171943Cape Agulhas, Sør-Afrika
Thomsen, William Hernes19031941
Urdahl, Hans19171943Filipstad, Oslo

Klikk her for å se liste over navnene med lenke til biografi på Våre falne/VG Spesial: De norske ofrene


Kommentarer

  1. Jeg er Karem veldig glad for at jeg har blitt helbredet av (HERPES SIMPLEX VIRUS 2) med urtemedisinen til DR. AKHIGBE HERBAL CENTER, jeg har lidd av denne sykdommen de siste fire årene uten løsning før jeg kom over denne e-posten (drrealakhigbe@gmail.com) på internett av en urte-lege som har kurert så mange mennesker av herpesvirus med urte medisin, jeg velger også å gi ham en sjanse til å hjelpe meg, han fortalte meg hva jeg skal gjøre, og jeg gjorde det bra, og han sendte meg sin urtemedisin via Dhl-kurertjenester, og instruerer meg på hvordan jeg bruker det, følger jeg også hans instruksjon for bruk og han ber meg om å sjekke etter tre uker, og som jeg gjorde, til min største overraskelse, kom resultatet mitt ut som negativt, jeg er veldig glad for at det er noen som denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTRE som er klar til å hjelpe folk når som helst en dag. til alle leserne og seerne som tviler på dette vitnesbyrdet, slutter å tvile på det og ta kontakt med denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTER og se om han faktisk ikke vil hjelpe deg. Jeg er ikke en dum person som jeg vil komme ut til offentligheten og begynne å si hva noen ikke har gjort for meg. Han er virkelig en flott mann, han også helbrede sykdommer leve HIV, kreft, som, herpes, kronisk sykdom, diabetiker, hjertesykdom, astma, epilepsi. etc kontakt ham nå. med sin epost: (drrealakhigbe@gmail.com) eller du kan kontakte ham +2348142454860
    nettside. https: drrealakhigbe.weebly.com

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Sinsen-arkitektur: Siloen som ble boligsameie

Selvaag har måttet justere - slik blir Sinsenveien 45-49

Hvem husker gamle Ringen kino?