Fra ringvei til lokalvei - slik skal Dag Hammarskjølds vei omskapes


Med Lørentunnelen ferdigstilt og Ring 3 under bakken, er tiden kommet for å omskape Dag Hammarskjølds vei til lokalvei.

Den gode nyheten er at nærmiljøet får en vei med mindre trafikk - med sykkelfelt og fortau. Det springende punktet er om hensynet til myke trafikkanter som skal krysse veien er godt nok ivaretatt. Veien forblir en firefelts vei og en viktig vei blant annet for kollektivtrafikken. Innvendingene har blant annet gått på trafikkfarlige krysningspunkt for fotgjengere i krysset Sinsennveien/Dag Hammarskjøldsvei og at en velfungerende gangbru som forbinder Lørenvangen med Spireaveien skal rives. Mer om det lenger ned i saken.

Pengene som skal finansiere Dag Hammarskjølds vei som lokalvei er på plass, og entreprisen er nå lagt ut på anbud, meldte Statens vegvesen på nett fredag. Dermed nærmer det seg realisering av de valgte løsningene - etter år med planlegging og tautrekking.

- Den nye oppgraderte veien blir en lokalvei bestående av kjørefelt med midtdeler, kollektivfelt og sykkelfelt og fortau i begge retninger, opplyser byggeleder Atle Strøm.

Krysset Dag Hammarskjølds vei/Sinsenveien.

Krysset Dag Hammarskjølds vei/Sinsenveien med rundkjøring, slik den er vist i reguleringsplanen. Klikk på bildet for å se større versjon. 

Oppgradering og påkobling med lysregulering av Lørenveien/Spireaveien og Petter Møllers vei, samt støyskjerming, er en del av anbudet. Ny Dag Hammarskjølds vei skal ferdigstilles høsten 2015.

Tilbudsfristen på anbudet er satt til 7. februar i år, og det er aktøren som kan tilby lavest pris som vinner.

- Dag Hammarskjølds vei skal stå klar innen utgangen av 2014, mens hele veganlegget skal sluttføres i løpet av sommer/høsten 2015, ifølge Strøm.

Konkurransegrunnlaget er offentliggjort på den norske databasen for offentlige innkjøp (Doffin) og den europeiske TED-databasen.

Se reguleringsplan for Dag Hammarskjølds vei, plankart, alternativ 1

Reguleringsplanen ble endelig behandlet i bystyrets møte 27. januar 2010, der innstillingen fra byutviklingskomiteen (alternativ 1) ble enstemmig vedtatt.

Mens den opprinnelige reguleringsplanen fra 2003 (S-3992) viste Dag Hammarskjølds vei regulert til ”miljøgate” med to kjørefelt, endte det med vei i fire felt hvorav to kollektivfelt.

La oss ta et tilbakeblikk og se på alternativene som lå på bordet under den politiske behandlingen i 2009 og 2010:

Alternativ 1: Dag Hammarskjølds vei i fire felt hvorav to kollektivfelt.

Alternativ 2: Trefeltsløsning med vekslende kollektivfelt.

Alternativ 3: Kun regulering av portalsonen ved tunnelen, mens tofeltsregulering beholdes.

Da reguleringsplanen var ute offentlig ettersyn én måned høsten 2008 kom det inn 22 bemerkninger.

Statens vegvesen hadde innsigelse til planforslagets alternativ 2. De mente kun alternativ 1 ville sikre fremkommelighet for buss. Bydel Bjerke anbefalte alternativ 2 og ønsket å beholde eksisterende gangbru ved Løren skole. Bydel Grünerløkka ønsket å beholde gjeldende regulering av Dag Hammarskjølds vei og anbefalte altså alternativ 3. Ruter ønsket gjennomgående kollektivfelt i begge kjøreretninger og anbefalte alternativ 1. Groruddalen miljøforum anbefalte alternativ 2. Aksjonskomiteen for tunnel Sinsen-Økern anbefalte gjeldende regulering med tofeltsløsning. Komiteen ønsket å beholde eksisterende gangbru ved Løren skole. Komiteen ønsket ikke åpning av Roseveien ut mot Dag Hammarskjølds vei og ville beholde toplanskryss og senket vei ved Sinsenveien. Beboerne i Lørenvangen ønsket ikke åpning av Lørenvangen mot Dag Hammarskjølds vei.

Det var i høringsrunden og i den politiske behandlingen også en del fokus på ventilasjonstårnene over tunnelen og utformingen av dem.

Gangbrua over Dag Hammarskjølds vei mellom Lørenvangen og Spireaveien. 


Slik blir det nye krysset på Lørenvangen. Dagens gangbru har ikke vært en del av planene, noe flere instanser har hatt innvendinger mot.

Mens Plan- og bygningsetaten anbefalte planalternativ 3, ville politikerne det annerledes. Byrådet kom til at planalternativ 1 var den mest forutsigbare løsningen med hensyn til å oppnå tilfredsstillende fremkommelighet for kollektivtrafikken på Ring 3.

Da byutviklingskomiteen fikk saken i januar 2010 sluttet de enstemmig til byrådets anbefaling.

Da byutviklingskomiteen var på befaring i området 14. januar 2010 ble Statens vegvesen bedt om å gi en tilbakemelding på om det er teknisk mulig at gangbru ved Lørenvangen/Spireaveien - som var vedtatt revet - kunne bli stående. I svaret fra Statens vegvesen (18. januar 2010, fra prosjektleder Mari Bangstad) het det at i vestgående retning ligger fundament og søyler for eksisterende bru i nytt sykkelfelt og delvis inn på nytt fortau. Skulle brua ha blitt stående, måtte sykkelfelt og fortau innsnevres og det ville ifølge Statens vegvesen blitt uakseptable forhold for syklister og fotgjengere. Etaten hevdet videre at om brua skulle bli stående måtte i tillegg linjeføring for veien endres over en lengre strekning både mot Sinsen og for den nye vegtraseen mot Økern for å "gå klar av" eksisterende fundament/søyle.

Dermed syntes gangbruas skjebne å være beseglet. Under behandlingen uttalte byutviklingskomiteen i en merknad at det vil være formålstjenlig å vurdere bygging av en ny gangbru på strekningen.

Blant andre Refstad Vel har stått på barrikadene for at fotgjengere skal kunne krysse Dag Hammarskjølds vei på en trygg måte, spesielt i krysset ved Sinsenveien. De påpekte at politikere og myndigheter her har planlagt en trafikkfarlig rundkjøring på bratt bakketopp. Velforeningen gjennomførte en underskriftskampanje. Saken gikk også til Fylkesmannen som klage - uten at velforeningen vant fram. I svaret ble det henvist til at krysset skulle ha signalanlegg for fotgjengere, og at trafikksikkerheten dermed var ivaretatt. Refstad Vel argumenterte også for at fotgjengerbrua på Lørenvangen burde beholdes siden gamle Løren skole skal åpnes igjen, og brua igjen kan bli et viktig knutepunkt.

Les mer på Refstad Vels hjemmeside



Røde, stipla linjer viser gang- og sykkelveier i området. Klikk på bildet for å se det i større versjon.

Har du kommentarer/spørsmål til denne saken? Send meg en epost.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sinsen-arkitektur: Siloen som ble boligsameie

Hvem husker gamle Ringen kino?

Historien om Lørenfaret: Kommandoran og IT-kjempen som forsvant